čtvrtek 27. ledna 2011

Zabydleni a aklimatizovani

Silvestrovskou noc jsem prospala zamerne. Jednak z duvodu, ze me nebavi vynucene slaveni a za druhe jsem si chtela usetrit energii na druhy den. Na Novy rok 1. ledna v 9 hodin vecer jsme totiz zamirili na letiste v Beirutu. Tentokrate uz vsichni tri. Anicka si vypila sve vecerni mleko a pohodlne usazena v autosedacce celou cestu prospala. Let z Beirutu do Lagosu byl letem primym a nocnim, takze kolem jedne jsme nastoupili do letadla a kolem 7 jsme z neho uz na jinem kontinente vystoupili. Mala probrecela jen dobu vzletu a pristavani, jinak cely let spala a to chvili na me a chvili na Rogerovi, protoze nam letecka spolecnost nedala postylku a jeste nas posadila na dve sedadla k oknu, kdyz na nekterych prostrednich peti sedadlech sedeli treba dva lidi, kteri si samozdrejme misto kvuli pohodlnosti vymenit nechteli.

“Vy s tim miminkem pojdte si dopredu” vola na nas pan v uniforme a uvolnuje nam misto. Roger popadne zavazadla, ja kocarek s Anickou a prodirame se mezi ostatnimi spolucestujicimi. “Ahoj holcicko, jak se mas? Kde je tvuj pas a pas tvych rodicu?” usmiva se urednik na malou a my mu podavame nase cestovni doklady. “Tak at se ti v Nigerii libi” pohladi malou po ruce a vraci nam orazitkovane pasy. Podivam se nechapave na Rogera a ten bez mrknuti oka strka chlapkovi petset naira, ktere si samozdrejme vyptal jako vanocni darek. “On to orazitkoval? Mame viza na rok?” nestacim se divit, protoze vzdy kdyz jsem prijela preskrtali moje pulrocni viza na tri mesice. Odchazime k pasum, kde uz obihaji zavazadla a do 10 minut opoustime lagoske letiste. Tohle se nam jeste nikdy nestalo, vzdy jsme tu stravili nejmene dve hodiny. S detmi je tu vsechno jinak. Deti tu miluji.

“Stastny Novy rok” vita nas sofer pred letistni halou a hrne se k Anicce. Ta aniz by tusila, kde se po probuzeni ocitla rozdava usmevy na vsechny strany. Doma pak usina a my vybalujeme. Druhy den zaciname kaslat. “Harmatan je tento rok hodne silny” rikaji nam vsichni. Harmatan je obdobi, kdy ze Sahary vane jemny pisek a nad Lagosem je tudiz seda vrstva prachu. Dalsi den uz nepovolili pristat letadlu z Libanonu a muselo na jinem letisti cekat, az se situace zlepsi. A Anicka se treti den dusi kaslem, odmita jist a kdyz vecer zvraci a hori teplotou, nakladame ji v noci do auta a jedeme do nejblizsi nemocnice. Diky Bohu za to, ze gynekologicka klinika, kam jsem chodila jako tehotna ma i detske lekare, kteri jsou 24 hodin na pohotovosti. Dostavame antimalarika, pry to muze byt malarie, antibiotika, pry to muze byt infekce, vitamin C, sirup proti kasli a paralen na srazeni teploty. Odmitame test krve s tim, ze pockame do druheho dne, protoze na malarii se nam to zatim nezda.Po porade s nasim doktorem v Libanonu davame jen paralen a sirup proti kasli. Tri noci nespime a konecne se mala budi bez horecek. “Adaptace na tropicke klima” rika me kamaradka, pry to tak maji pokazde obe jeji dcery, kdyz prileti z Libanonu.

Dalsi tyden, kdyz uz je Anna Maria zdrava, zaciname kazde rano chodit na prochazky, sice jen pred barak na ulic, kvuli bezpecnosti nikam dal, ale i tak si to uzivame. Anicku uz zna kazdy hlidac. Setkavame se take s Dankou, moji slovenskou kamaradkou, ktera ma chlapecka jen o mesic starsiho nez je Anna Maria, Gabinou, ceskou, ktera bydli v Benin City a do Lagosu priletela na dvoutydenni prazdniny, ale hlavne si uzivame rodinneho zivota s Rogerem. Je krasne pozorovat vztah otce a dcery. To kdyz se Anna Maria v noci probudi, prevali se na brisko a pozoruje tatku, nebo kdyz se smeje jakmile ho vidi ve dverich po prichodu z prace.

Takze prvni pocity jsou veskrze pozitivni. Lagos se neuveritelne zmenil za ten rok, co jsem tu nebyla. Pribylo novych budov, hotelu, obchodu. Postavili se nove silnice a resorty. Roger a firma ve ktere pracuje rozjeli nove projekty a zmenili se take zamestnanci u nas doma, ale o tom az priste.

Tak nam drzte palce, at se nam tu libi!

14 komentářů:

Mefi řekl(a)...

Ahoj Mončo, to víš, že Vám budu držet všechny palce, i ty co nejsou moje. Moc ráda si vždy počtu tvoje článečky, co je nového v Nigérii. Užívejte a prožívejte život v přítomnosti plnými doušky a opatrujte se!!!

Marcela Kassai řekl(a)...

Moninko, obdivuju Tebe i dcerusku, ja bych v nigerijskem podnebi zdechla horkem. Minuly rok jsem mela letet do Egypta a i kdyz bych se tam rada podivala, snazila jsem se z toho vykroutit, kvuli tamnejsimu vedru. U nas je par stupnu pod nulou a i tak netopim a mam neustale otevrene okno dokoran. Stesti, ze muj mily zije v Bratislave, on ma rad teplo a se mnou by asi brzo zmrznul :) Drz se a uzivej rodinneho stesti.

flamme řekl(a)...

Palce drzim!!!! A tesim se na pokracovani...

Anonymní řekl(a)...

dobrodruzny zivot se vsim vsudy:) at se vam tam dari! paja-ostrovanka

Anonymní řekl(a)...

Konečně zážitky z Nigerie, už jsem se moc těšila a pravda, byla jsem zvědavá jak bude reagovat na změnu klimatu maličká. Tak snad už bude v pořáku. Ať se vám všem daří krásně!

Monika O.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Moni, porad jsem cekala az napises co a jak v Nigerii. Jsem rada, ze mala nemela malarii a ze je ok, snad tam nic nechytne..Hlavne ze jste vsichni pohromade. Roger pracuje z domova, ze? Tak to je vyhoda, ze se vidite celkem casto. Mala Anicka uz se prekuli na brisko, to ten muj jeste ne. At se vam libi, a hlavne PIS a PIS..
Roh

Anonymní řekl(a)...

To je tam tak zařízené, že si nějaký pán na letišti řekne o peníze? To je teda korupce jak hrom a ať žijou malé úplatky. To mě překvapilo i zarazilo, ale chápu to. Jsme všichni jen lidi.
A spíš by mě zajímalo, když nemusíte vařit kvůli kuchaři jak jste někde zmínila, jak tedy vaří a kolik chodu dělá denně. A chutná vám jídlo od něj? Děkuji za info.

Monika řekl(a)...

Mefi dekujeme a budu se snazit prubezne informovat i kdyz ted me to vazne, jsme porad venku ;)

Marci uz jsem si rikala v Libanonu, ze bych byla rada kdybych si mohla kupovat i zimni veci a ne porad tricka s kratkym ;)

Flamme, Pajo, Moni dekuji..

Roh ano otaci se, ale ji to celkove na brisku nebavi. Nechce se ji lezet, ale porad by se nosila, aby na vsechno videla, tak proto taky tak nepisu ;))

Anonymni oni si reknou o "darek". Nebo nam reknou, kdyz vidi, ze priletel let z Libanonu, ze libanonci jsou dobrosrdecni a ukazuji na stul ve kterem je dira a tam se nenapadne hazi penize, nebo rovnou do pasu. Ale ne vsichni jim daji. O korupci v Nigerii to by bylo na nekolik hodin pocteni ;) Oni si proste mysli, ze beloch je chodici penezenka, tak ptaji.. A o kucharovi napisu, z toho jsem byla prijemne prekvapena..

chicadelaesperanza řekl(a)...

Zajimalo by me, proc ste se vlastne rozhodli do Nigerie vratit, kdyz se vam to tam zezacatku moc nelibilo? A preji moc moc stesti, aby to ted bylo ok.

Monika řekl(a)...

Chicadelaesperanza - Ja se vracela po tehotenstvi z Libanonu, Roger tu byl cely rok beze mne takze on uz je tu tretim rokem a ja ted druhym. Ten prvni rok me prisel narocny, nebo spis ten prvni pul rok, dostala jsem malarii- pry a musela do CR. Tenkrat jsem mela celkove tezsi obdobi, a od toho se to vsechno odvijelo. Ted ale s malou je zase vsechno jinak.. A jsme tu hlavne kvuli dobre praci, v Evrope by to bylo pro Rogera o hodne tezsi... a ted se divam, ze jsem o tom psala i tady http://zivotembezhranic.blogspot.com/2010/02/proc-v-te-africe-vubec-jsme.html jinak dekuji ;)

nippa řekl(a)...

Konecne som sa sem dostala, som rada ze citam ze uz si zvykate a zacinate si to tam uzivat. Dufam ze malicka je uz v poriadku. Uz sa tesim na dalsie zazitky....zelam nech su len dobre...

Cheorchia řekl(a)...

Kamos vcera priletel do Lagosu a hned mi psal,ze mu slohli na letisti fotaky,kdyz je chtel zpatky,musel vysolit docela tucny obnos.
Timhle mi ta zeme je nesympaticka,prestoze verim,ze i tam jsou prima lidi :)).

Monika řekl(a)...

Marci a ted jsme porad s Dankou, ze ani neni cas na psani.. Ale snad sem tam ;)
Cheo tak tomu verim..I kdyz nam se teda vzdy z letiste vsechno v poradku vratilo, oni to tam pak pri odchodu kontroluji jestli mas opravdu sve zavazadlo..Ale podplatit se da i to..

Libanonský dotaz řekl(a)...

Dobrý den přeji z Česka, konkrétně za Šumavy! Při vyhledávání informací z Libanonu (jsem biolog) jsem narazil na vaše poutavé a trefné články na blogu. Chtěl jsem poprosit, pokud by Vás to neotěžovalo, o reakci a případný email. Kontaktoval bych vás s několika dotazy ohledně Libanonu.
A. Pavlíčko
alois.pavlicko@seznam.cz