středa 16. června 2010

Pribehy z olivoveho ostrova aneb Kdyz na Korfu kvetou mandlone - Pavla Smetanova


“Cetlas u Paji-Ostrovanky ze uz vydala druhou knizku?” bliklo me rano na skype, kdyz jsem zapla pocitac. “Ta je dobra, co?” psala me dal Gabina. “No to je, vzdyt ja necetla jeste ani tu prvni” odepsala jsem ji. Prvni vytisk byl okamzite vyprodan, nemela jsem sanci ji po priletu z Nigerie nikde sehnat a ze jsem se snazila. Kdyz jsem u Paji na blogu videla, ze knizka vysla znovu, okamzite jsem zavolala pritelkyni meho bratra a vyslala ji do brnenskych obchodu. “Mam ji, ale v obchode na sklade byla posledni” odepsala me Hanka a behem dvou dni jsem nemela sanci s ni navazat jakoukoliv konverzaci, protoze byla ponorena do kapitol oznacenych delfinkem, amforou nebo trojzubcem. Asi za tyden po konverzaci s Gabinou me prisel balik z Ceska. Udelala jsem si pullitra melty sedla na terasu abych videla more a slunicko, mimochodem smerem k reckym ostrovum a cetla jsem a cetla. I kdyz jsem uz spoustu pribehu znala z Pajina blogu, bylo hezke si je precist znovu. Navic mentalita reku a libanoncu je neuveritelne podobna, takze me prislo jakoby se nektere pasaze z knihy neodehravaly v Recku, ale primo tady v Miziare. Takze dekuji Pajo za krasne popsane pribehy ze zivota, nahlednuti do tve duse a do tve nove zeme.

Pavla Smetanova se narodila v roce 1974 na Valassku v rodine evangelickeho farare. Jiz pri studiu na gymnaziu realizovala sve sny o cestovani a vasen pro cizi jazyky. Pracovala ve Svycarsku v socialnich zarizenich pro postizene seniory a mladez, nekolik mesicu se v Londyne venovala studiu anglictiny. V 21 letech zacala pracovat jako turisticka pruvodkyne ve Spanelsku, v Tunisku, Egypte, na Kanarskych ostrovech, v Dominikanske republice a na reckem ostrove Korfu, kde jiz zije pres deset let se svym reckym manzelem a dvema detmi. V zimnim obdobi pise a publikuje sve postrehy ze zivota na Korfu a v letnim obdobi je dodnes cinna jako pruvodkyne. Je milovnice hudby a grafomanka. Vtipnym a zasvecenym zpusobem nas seznamuje s zivotem teto ostrovni komunity. Jeji postrehy jsou prodchnuty laskou a obdivem k novemu domovu, coz ji umoznuje vnimat jak krasu a poezii celeho ostrova ci vlidnost a pohostinnost jeho obyvatel, tak i mene prijemne stranky zdejsiho zivota. Ty vsak dokaze glosovat s laskavym humorem i s jistym pochopenim….

Ostrovni sny a splnena prani

Nedavno jsem zjistila, ze tomu bude presne jedenact let, co jsem poprve prijela sem, na ostrov Korfu. Maminka ma ode mne schovany dopis, kde pisu, ze je to jedno z nejhezcich mist, ktere jsem videla, ale uz se tesim, jak pojedu dal a budu objevovat nove zeme… Pak jsem dal sice jeste jela, ale zase jsem se vratila, a to zrejme navzdy. Aspon doufam.

Kdyz jsem byla jeste mala nebo mozna spise mlada, mela jsem takove svoje predstavy a sny. Jak by bylo uzasne zit nekde v Jizni Americe na morskem pobrezi, kde bych prebyvala v nejakem drevenem srubu, pozorovala z okna prelevajici se ocean a psala knihy. Svetove bestsellery, samozdrejme. Potom jsem zacala cestovat a cestovani me tak bavilo, ze jsem se rozhodla, ze si poridim plachetnici a prepluji Atlantik. Takhle budu cestovat do petatriceti let, potom si najdu nejakeho muze a zalozim rodinu.

Vsechno nastesti dopadlo uplne jinak, ale zakladni prvky mych prani se prece jen vyplnily. Misto v Jizni Americe bydlim na reckem ostrove, pozoruji pravoslavny kostel z okna a misto bestselleru pisu blog. Se svym muzem jsem se seznamila uz ve svych dvaceti ctyrech letech a rodinu jsme zalozili nedlouho pote. Poridili jsme si starou plachetnici, kterou sice nepreplouvame Atlantik, zato vsak jezdime k ostruvku Vidos vzdalenemu asi dva kilometry.

A ja premitam, jestli nakonec neni nase velke stesti, ze si zivot nemuzeme sami rozvrhnout. Kazdy prozity den je totiz pro nas prekvapeni a ja bych svuj zivot za svuj naplanovany sen dnes nevymenila ani za nic.

http://ostrovanka.bloguje.cz/

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

moc diky za reklamu!! jsem rada, ze se ti dobre cetlo...:) paja-ostrovanka

Monika Saadeh řekl(a)...

Pajo ta knizka reklamu nepotrebuje ona si ji dela sama ;)