neděle 23. května 2010

Moje setkani s....muslimkami v Evrope

Ackoli jsem o techto tematech nikdy nechtela psat, ackoli jsem si rikala, ze nechci na blog tahat temata, ktera se spatne vysvetluji, byvaji prekroucena a nepochopena a ackoli dobre vim, ze ten, kdo chapat nechce nikdy nepochopi a ze tezko chtit porozumeni po nekom, kdo ma “pravdu” svoji, me to neda se nepustit na tenky led. Stale casteji me moji evropsti pratele kladou otazky, zda i ja tady v Libanonu musim chodit zahalena, nenapadne vyzvidaji jaky pas bude mit moje dite, nenapadne vnucuji ideu pasu ceskeho, co kdyby preci jenom… (domyslete si sami). Stale casteji se take setkavam s licenim muzu arabu jako silencu nuticich sve manzelky k cemukoliv a zeny arabky uslapnute putky. Jak MOC prekroucene mineni mame, musim se opravdu smat.

“Oni je tam nuti nosit ty satky a zahalovat si oblicej, co je to za kulturu?” zni u nas ze vsech stran. “Tam v tej Arabii tam musi zenska sakra poslouchat a kdyz ne tak te vymeni za velblouda” smeji se cesti muzi ceskym zenam. “Bys tam sedela na dvorku v rozku a loupala hrach a ja bych si uzival s jinyma a kdybys neco namitala, tak bys mohla jednu chytnou” ukazuje muz u nas sve zene jeji stesti byt vdana za nej. Tyhle blbosti nad blbosti jsou to same, jako by lidi tady tvrdili, ze kazda ceska zenska sedi doma, pece, vari a stara se o decka, kdezto jeji chlap chlasta v hospode, vzdyt totiz ti cesi jsou prece na prvnim miste v piti alkoholu v Evrope ne?

Prvni muslimka se kterou jsem se osobne setkala byla Jamileh z Iranu. Jeji manzel pracoval v Nemecku a my se tak mely moznost setkavat na kurzech nemciny. Kdyz jsme se bavily o kulturnich rozdilech Jamileh nam objasnovala, co se dela pri Ramadanu, jak se zije v Iranu a spoustu dalsich veci. Byla to neuveritelne inteligentni zena, ktere si na kurzu vsichni vazili. O svem manzelovi vzdy mluvila s respektem, nikdy vsak jako ponizena zena, ale s respektem, ktery vyjadroval lasku k jejimu muzi i pocit byt milovanou manzelkou. Jamileh byla neco jako nasi matkou v kurzu, probirali jsme s ni veskere nase problemy, vzdy mela nadhled a dobrou radu. Kdyz prisla na rozlouckovou party nas au- pair rekla s usmevem "Holky ja vim, ze tu pijete alkohol, ale vite jak to se mnou je, tak jsem vam prinesla na piti aspon neco jineho" a z prouteneho kosiku, prikrytym satkem zacala vytahovat vanilkova a cokoladova mlicka v krabickach s brckem. Mela obrovske srdce a byla to jedna z nejpozitivnejsich a nejinteligentnejsich zen, ktere jsem za svuj zivot poznala.

Nining byla druhou muslimkou v nemeckem kurzu, pochazela z Indonesie. Vecne usmevava holka, ktere jsme nikdy pres jeji prizvuk poradne nerozumeli a tak jsme se na ni aspon usmivali taky. Nining na rozdil od Jamileh chodila zahalena. Tedy mela normalni obleceni, ale na hlave satek, ktery zakryval jen vlasy. Pracovala jako au- pair v jedne muslimske rodine, ktera ji vsak nenechavala zadny volny cas, takze Nining jsme meli moznost poznat jen z kurzu. Nining si na pocinani sve rodiny stezovala, ze ji vyuzivaji jako sluzku, a ze takhle by se spravni muslimove chovat nemeli, my vsak vedeli, ze takhle se nechova jen jeji rodina, ale i nektere nase hostitelske rodiny, takze nabozenstvi v tomhle nehralo absolutne zadnou roli. Nining se po roce vratila zpet do Indonesie, zacala ucit nemcinu na stredni skole, pozdeji se vdala a ma dite. Nikdy jsme nepochopili, jak mohla pres svoji vyslovnost ucit nemcinu, ktere vetsinou nerozumela ani nase profesorka a stejne tak nikdy nezapomenu na jeji nevinny usmev, ktery vecne zdobil bilym satkem ohranicenou tvar. A ze ji ten satek slusel!

Samia byla dalsi muslimkou, kterou jsem poznala. Bylo to v Alicante ve Spanelsku a pracovaly jsme spolu ve stejne firme. Samia oblecena do obepnutych rifli a upleho tricka sedela vedle me a my tak ve chvilich volna mely spoustu casu probirat problemy sveta. “Nejez ty bramburky je v nich spek” upozornila Samia Rogera jeji prvni pracovni den, kdyz se dozvedela, ze je z Libanonu. “Me to nevadi jsem krestan” namitl ji Roger. “Aha tak to dobrou chut” zasmala se. Bez satku, bez nejakeho zahaleni, usmevava, mila, inteligentni a hrda zenska. Samia byla muslimka, nestydela se to priznat, ale na druhou stranu na to nepotrebovala nejak upozornovat, protoze to byla jeji prirozena soucast zivota. Kdyz jsme sly jednoho dne na plaz, a ja vyjadrila udiv nad jejimi dvojdilnymi plavkami, a na otazku “Nevadi ti takhle se odhalovat?” me odpovedela “Vsak ty mas plavky podobne tebe nevadi se takhle odhalovat?” a stejne tak na mou odpoved “Ale ja jsem evropanka” odpovedela zase ona me “Vzdyt ja jsem taky evropanka, sice pochazim z Maroka, ale narodila jsem se ve Francii” musely jsme se v ten moment od srdce zasmat. “Proc vubec nenosis satek a nezahalujes se?” zeptala jsem se ji tehda. “Moje mama ho nosi, ale jen kdyz jde ven” rekla me “a ja kdyz byla mala, silene jsem touzila nosit satek. Rodice nas k tomu nikdy nenutili, mama rekla at si vyberu, ale ja chtela byt jako ona. Preci kazda mala holka touzi byt jako jeji matka ne? Chceme se od malicka chovat jako dospeli a kdyz vidis tvoji matku fintit se a malovat, tak to zacnes opakovat a stejne tak kdyz vidis tvoji matku se zahalovat, chces taky nosit satek, tvoje matka je tvuj vzor a ty chces byt jako ona. Tak i ja se tesila na dobu, kdy zacnu nosit satek bylo to pro me jako sperk jako kdyz dostanes k 15 narozeninam zlaty prstynek a ten pak porad nosis. Ale pak jsem videla, jak ten obycejny satek je tercem utoku od jinych lidi, tercem posmechu a rekla jsem si, ze jsem muslimka ve svem srdci, nepotrebuji na to tedy upozornovat svym oblecenim. Evropani poukazuji na muslimske satky a sami si neuvedomuji, ze jejich babicky taky nevysly na verejnost bez satku a neni to tak dlouho preci” vypravi me. "Ted je me to jedno, vim kdo jsem a cemu verim a nepotrebuji to ukazovat na svem obleceni a svem tele" pokracuje "navic ty sama dobre vis, jak je pro araby a muslimy tezke zit v Evrope po 11. zari." Vecer po plazi sedime v indicke restauraci a Samia se pta cisnika jestli je jidlo pripravovane z masa halal "Samozdrejme, ze je" odpovida ji Ind. "Jestli neni mas me pred Bohem na svedomi" smeje se Samia.O neco pozdeji se ve firme seznamila s Marvinem, ktery pochazel z Jamajky, ale s rodinou zil v Anglii, chodili spolu, bydleli spolu, a asi po roku se rozesli. Kdyz jsem se ji ptala, proc jim to nevyslo rekla me “Protoze jeho krestanska rodina nebyla schopna akceptovat, ze jsem muslimka, porad proti me neco meli. Jeho matka me zacala nenapadne podstrkovat casopisy o Jezisovi a nadavat na Muhameda, naseho proroka. A me se nechce zit s muzem, ktery se me neumi zastat, s muzem, ktery si neumi prosadit svuj nazor, na vire preci nezalezi, ja mam sveho proroka, on ma sveho proroka a Buh je stejne jen jeden.” Samii jsem si vazila. Mohla jsem se ji zeptat na cokoliv, vse me vysvetlila. Jako muslimka neuznavala mnohozenstvi, neuznavala zahalovani celeho obliceje, poctive vsak dodrzovala Ramadan, posilala penize sve nemocne matce, vystudovala universitu a domluvila se peti recmi, odsuzovala umele vykonstruovany terorismus, ale sama dobre vedela, ze muslimska spolecnost potrebuje zmeny. Dnes pracuje zpet ve Francii ve firme, kde je vedouci zahranicniho obchodu a kazdou chvili lita do Ciny, Indie, Indonesie, Malaysie a dalsich zemi, kvuli nakupu produktu a NIKDY me nezapomene poprat k Vanocum a ja ji k Ramadanu. A ja se nemuzu dockat az me navstivi v jejim vysnenem Libanonu.

V Evrope jsem poznala pote muslimek daleko vice, kdyby to neprozrazoval napriklad jejich satek, ani bych nevedela, ze jsou muslimkami. Nektere ani satek nenosily. Zadna z nich vsak nebyla uslapla putka, sedici doma na zadku a cekajici na vyprask od sveho manzela a ani nahodou se netrasly strachy, ze by ji nekdo chtel vymenit za velbloudy ;) ( K tem vymyslum o velbloudech se jeste priste vratim). Vsechny to byly zenske, ktere vedely co chteji, vzdelane, emancipovane. A ja si rekla, ze to je zmenila asi Evropa a zivot v cizine a pravdu poznam az na Blizkem vychode.

Pokracovani : Moje setkani s .....muslimkami na Blizkem vychode a v Dubaji

Diky M.Amar za inspiraci ;) a diky me muslimske prodavacce ovoce z vedlejsi vesnice za to, ze me dala dnes dve hrste tresni navic zadarmo, kdyz videla, ze jsem tehotna a krasne se na me usmala a ja si rekla, ze tedy ten muj pohled napisu ;)

9 komentářů:

M.Amar řekl(a)...

Není za co:-)

Ani jsem netušila, že Tě to přiměje k napsání článku:-)

Podle mě míra víry nezávisí na oblečení, nošení čehokoliv kdekoliv.
V tom článku mluvila paní česká muslimka o zákazu právě nošení čehosi na hlavě.
Já jsem pro v případě, že by se to týkalo niqábu a burky, protože tam fakt člověk neví, s kým má tu čest, brání identifikaci. Co se týče hidžábu, tak tam bych to tak striktně neviděla.

A i přesto, že je to jak píše ( mám sice chabou zkušenost, ale mám ji :-) ), tak bych se muslimkou nestala, je to něco, co je mým vnitřním pocitům hodně vzdálený, i když podstata je v judaismu, tím pádem i v křesťanství....

M.Amar řekl(a)...

I přesto, že je to jak píšeš, tam mělo být:-)

Cheorchia řekl(a)...

Ja se nedavno nachomytla k jedne diskuzi,kde pani tusim vdana za Alzirana -Ceska,upozornovala na to,ze jsou ty ze Zapadu tak nemravne,odhalene,vycpavaji si podprsenky...
Papazstejsi nez Papez chtelo by se rict,i kdyz tady je to vedle :o).
Mam kamarada,co sjezdil pulku arabskeho sveta a co se tyka "mravnosti muslimek" mi sveril par pikantnich historek.
Takze si myslim,ze na obou stranach jsou pokrytci.
Ja jsem nemravna ateistka,ale nelzu sama sobe do kapsy.
Moje matka vzdy rikala"Povest ma zena jen jednu" a druhym dechem dodavala :"Ale zazitky a vzpominky ti nikdo nikdy nevezme". :)
Moc hezky clanek a Madame Amar taky diky za Inspiraci :).

Martina řekl(a)...

Zajímavý článek. Už se těším na pokračování!

Anonymní řekl(a)...

Musím říct, že píšeš velmi poutavě a člověk se sám nad sebou zamyslý. Sama bych velmi ráda odjela a taký si říká "oo ty Čechy" ale stejně doufám, že vše nějak dopadne a já procestuju svět ..

Díky za tvůj blog!!!

Karolína

Monika Saadeh řekl(a)...

M.Amar ja o techle tematech nechtela psat, vidim jinde, kdyz se o tom nekdo zmini, tak plno lidi, kteri nikde nikdy nebyli, poradne s zadnym muslimem muslimkou nemluvili natoz ji na vlastni oci -by ji ani od jinych leckdy nerozeznali- a soudi a soudi a soudi.. Pak jsem si rekla, ze ja sice hodne zkusenosti nemam, ale preci jen, tak proc bych nenapsala jak to vidim ja..Jinak u nas mame tu vyhodu, ze si muzeme nabozenstvi vybrat a nebo nevybrat, tady se do toho lidi rodi...
Cheo to chci zminit priste ;)
Martino dekuji jako vzdy ;)
Karolino dekuji moc. Urcite jed kdyz mas tu moznost. Ja kdyz odjizdela, tak jsem si rikala, ze jedu poznat svet a lidi a ted muzu rict, ze jsem poznala sama sebe!! Drzim moc a moc pesti!!!

M.Amar řekl(a)...

Moni, ja jsem ani tak nemyslela, kam se lidi rodi nebo nerodi, mela jsem na mysli spis to, ze treba muj byvaly pritel usiloval o to, abych se ji stala a kdyz jsem mu rekla, ze nechci, byl z toho znacne zaskocen :-)

Monika Saadeh řekl(a)...

M.Amar ja to pochopila, myslela jsem to tak celkove, ze my mame proste stesti, ze si muzeme vybrat, to jsem myslela i sama na sebe ;)) Ja osobne bych taky nekonvertovala k zadnemu nabozenstvi, jen kvuli tomu, ze to po me nekdo chce, bud z meho vlastniho presvedceni nebo vubec. Tvuj pritel byl zaskocen z toho, ze nechces konvertovat a ja byla zaskocena z toho jak byl neschopny, protoze muslim se o svoji manzelku musi patricne postarat, a ze ty zenske jsou sakra narocne ;))

M.Amar řekl(a)...

No, tak ted se ma snad lip, kdyz ho zadna zenska neotravuje:-)

On byl dlouhou dobu zvyklej zit sam, vsechno si delal sam a nehodlal to menit. I ted mi rika, ze uz si nikoho nenajde, ze mu to takhle vyhovuje.
Pochybuju, ze zustane nadosmrti sam, ale tenhle postoj, videt se sem tam, bude podle me mit vzdycky. Bohuzel.