čtvrtek 14. ledna 2010

Kam nas osud zaval - Marcela Jelves


MARCELA JELVES

Kde jsi se narodila a neco o tobe:

Narodila jsem se v Chile v male vesnici kousek od Tucapel. Mam dva sourozence, starsi sestru a mladsiho bratra. Vzdy jsem to byla ja, kdo byl z cele rodiny nejvice nezavisly a to me pomohlo pri pozdejsim rozhodovani , zda vycestovat. Vetsinu sveho zivota jsem prozila ve meste Chillan, pozdeji po ukonceni stredni skoly jsem odesla studovat do mesta Temuco na jih Chile. Na universite jsem graduovala v oboru Navrharstvi a z pocatku jsem par let i jako navrharka pracovala, pote jsem se vsak prestehovala do hlavniho mesta Chile Santiaga a tam jsem pracovala v ruznych oborech. Vzdy jsem chtela cestovat, ale kvuli studiu a nedostatku penez to bylo nemozne. Az po mych 27 narozeninach, kdyz uz jsem mela dostatek penez a svobody k uskutecneni toho co chci, jsem si rekla, ze jestli neodjedu ted, tak uz neodjedu nikdy.

Kam jsi vycestovala a proc:

Odletela jsem do Spanelska a zustala jsem tam zit a pracovat celych 6 roku. Rozhodla jsem se pro Spanelsko, protoze jsem v Santiagu poznala jednu holku, co tam momentalne zila a ta me navrhla at jedu s ni. Puvodni zamer byl pobyt jen mesic, ale nakonec jsem tam zustala. Ve Spanelsku jsem navstivila Barcelonu, Alicante, Valencii, Sevillu, Almerii, na Balearech pak Malorcu a na Kanarskych ostrovech Lanzarote. V Evrope Andoru, Pariz a Londyn. A na dovolenou jsem si pak zaletela i do Ameriky a to do Kolumbie a Kostariky.

Co jsi od dane zeme ocekavala a jaka byla realita:

Moje rozhodnuti jit do Spanelska se odehralo behem 14 dni, bylo to tak rychle, ze jsem ani nemela cas premyslet, co me tam bude cekat, ale samozdrejme, ze jsem mela zakladni informace o zemi. Musim rict, ze nikdy predtim jsem nepremyslela jit zrovna do Spanelska, vzdy me lakali zeme jako Nizozemi, Anglie, Italie nebo Francie, zeme, kde se mluvi jinou reci, nez tou moji. Od Spanelska jsem ocekavala, ze bude vice pratelstejsi. Priletela jsem do Barcelony, a zacatky byly tezke. Ted uz vice rozumim katalanske kulture, ale zpocatku se katalanci k cizincum chovaji chladne a s odstupem. Taky jsem necekala takovou rozlicnost kultur a jazyku v jedne jedine zemi. Myslim tim spanelstinu, baskictinu, katalanstinu, atd.

Co jsi se naucila noveho a co ti to dalo do budoucna:

Naucila jsem se cenit si vice veci ve sve vlastni zemi, z venku se to vsechno vidi jinak. Taky vam zacne chybet vlastni rodina a pak si ji i vice vazite. Uvedomila jsem si krasu vlastni kultury a charakteru lidi u nas. Naopak spanele jsou lide vice spokojeni, a umi se porad radovat ze zivota.

Co te v dane zemi prekvapilo a co bylo jine nez v tve vlasti:

Spanelsko je velice moderni zemi v mnoha smerech, napriklad mistni doprava je perfektni, ackoli metro je modernejsi a taky cistejsi v Santiagu de Chile. Take mezilidske jednani je lepsi v Chile, ve Spanelsku stezi najdete lidi , kteri jsou prijemni a ochotni, at uz jde o kancelare, restaurace, obchody nebo ruzna jina mista. I spanelske banky na me pusobi neformalne a neseriozne. V Chile zamestnanci bank nosi uniformy a jsou daleko vice profesionalni. Spanele celkove malo pracuji a maji spoustu svatku. Lidi miluji oslavy, u nas sice taky, ale pracujeme podstatne vice.

Co se me hodne libi, tak ze spanele se umi vyzit po praci. Jdou do baru, restauci, sedi a bavi se. V Chile vetsina lidi jde z prace hned domu, u nas se praci zije.

Co me prekvapilo asi nejvice je, ze i starsi a stari spanele vedou aktivni zivot a maji kvalitni kulturni a socialni zivot. Chodi na prochazky, ziji nocni zivot, schazeji se s prateli atd. Chilenane stejneho veku takhle neziji a jsou spise zavreni doma a celkove jejich aktivita je mala.

Dalsi vec, co jsem si vsimla ze spanele jsou si vice vzhledove podobni a maji stejny zpusob zivota a oblekani. V Chile naopak videte na ulicich vice ruznorodosti jako hippie, rapery, punk, lidi, kteri se oblikaji normalne, ale taky hodne kluku s dlouhymi vlasy. A co teda musim rict, byt to bude znit malicherne, ze ve Spanelsku se celkove lide oblekaji lepe, hlavne kdyz jsou na ruzne oslavy. V tomhle smeru chilenane nejsou moc odvazni, a porad se oblekaji stejne. Podle me maji lide v Chile porad obavy, co o nich reknou ti druzi a proto se v hodne smerech omezuji.

Celkove si myslim ze Spanelsko ma vice vyhod pro zivot, nez Chile, je tam vice moznosti najit si praci, dobre zit a cestovat. V Chile je zivot o hodne tezsi, proto kdyz lide od nas odjedou a zvyknou si na jiny standart je pro ne pak slozitejsi vratit se zpet domu.

Kde zijes momentalne a co delas:

Nyni ziji v Londyne a staram se o sveho dvouleteho syna.

Jake jsou tvoje plany do budoucna:

V budoucnu bych chtela zustat zit a pracovat v Anglii. Myslim si, ze pro meho syna je to to nejlepsi zit tady(syn ma tatinka anglicana). Co se tyka viz je to vsak slozitejsi. No nechame se prekvapit, jak to vsechno dopadne.

3 komentáře:

Tereza řekl(a)...

Napad je vyborny, tesim se na dalsi posty!!

Jinak je legracni, ze zrovna prvni post je od Chilanky, protoze ja jsem v Chile prave ted zavrsila svuj prvni rok...trochu jsem si u toho srovnani Spanelska a Chile nevericne protirala oci a musela overit, zda dobre rozumim. Spoustu veci vidim uplne opacne, treba to o serioznosti bank me uplne dostalo, nebo ciste moderni metro v Santiagu oproti tomu ve Spanelsku??? Prijemnejsi a ochotnejsi prodavaci a cisnici v Chile??? Ruznorodeji obleceni lide??? Fakt jsem musela overit, zda jsem tvrzeni nepochopila naopak. Je zajimavy videt, jak se cloveku asi cele to zrcadlo o jeho rodny zemi pokrouti, urcite to mam stejne s Ceskou republikou, i kdyz myslim, ze spis nez bych ji videla ruzovyma brejlema, vidim ji spis tema cernejma. A urcite mame pokrouceny i pohledy na zemi, kde jsme zili, i na tu kde zijeme zrovna ted, ale nikdy me nenapadlo, ze to muze byt az uplne opacne...

Naopak uplne stejne si myslim, ze Chilane silene moc pracuji, respektive travi desne casu v praci, a moc si neuzivaji. Zivot tu maji fakt mnohem tezsi...

Monika Saadeh řekl(a)...

Terezo presne tohle jsem chtela ;) Aby jsme vsichni videli, jak to ostatni vidi svyma ocima a mohli porovnat. A jak to kazdy vidi uplne jinak. Ja teda v Chile nebyla, ve Spanelsku jsem zila 3 roky, metro bylo silene srovnat ho s tim prazskym nase vitezi na plne care, to same banky a ochota pracovniku, at na ne u nas nadavame jak chceme, ve Spanelsku dojdes do banky pred tebou se bavi zamestanci pul hodiny a neobslouzi te, cisnikum jsme nekdy museli rict, ze by jsme chteli jist ;) Dojdes koupit listek na metro a prodavac ti vyfoukne dym z cigarety primo do tvare a jeste se 2x zepta co jsi to vlastne chtela. I treba vzdelanost o nicem ;) Ale nebudu to rozvadet ze Spanel toho prijde jeste vice, tak se k tomu treba nekdo vyjadri. A nechces taky napsat at treba vidime tu druhou stranu to by bylo super :)

www. řekl(a)...

Tohle je perfektní nápad Moniko, už se těším na další příspěvky.
Taky jsem si hned říkala, jak by to asi viděl Španěl v Chile a hle neozval se Španěl, ale Tereza, což je taky perfektní:)