sobota 19. prosince 2009

Tulak po hvezdach - Jack London



Je nacase, abych se predstavil. Nejsem blazen ani silenec. Chci, abyste to vedeli a abyste proto verili tomu, co vam povim. Jsem Darrell Standing. Nekolik malo z vas, kteri to ctete, mne pozna okamzite. Dovolte mi vsak, abych o sobe podal vysvetleni vetsine, ktere jsem cizi. Pred osmi lety jsem byl profesorem agronomie na zemedelske fakulte Kalifornske univerzity. Pred osmi lety otrasla ospalym univerzitnim mesteckem Berkeley vrazda, spachana na profesoru Haskellovi v jedne z laboratori fakulty dulniho inzenyrstvi. Vrahem byl Darrell Standing. Jsem Darrell Standing. Byl jsem pristizen pri cinu. Nebudu se ted prit, kdo byl v pripade profesora Haskella v pravu a kdo ne. Byla to ciste soukroma zalezitost. Slo o to, ze jsem v navalu vzteku, posedly onou neblahou rudou zlobou, ktera byla mou kletbou cele veky,zabil sveho kolegu profesora. Ze soudnich spisu vysvita, ze jsem se toho dopustil, a tentokrat souhlasim s tim, co rikaji soudni spisy. Ne, za tuto vrazdu mne nepovesi. Byl jsem za ni odsouzen na dozivoti. Tehdy mi bylo sestatricet let. Dnes je mi ctyriactyricet. Osm let,ktera mezitim uplynula, jsem stravil v kalifornske statni veznici v San Quentinu. Z toho pet let jsem prozil ve tme. Rika se tomu samovazba. Lide, kteri to prezili, tomu rikaji smrt zaziva. A prece za techto pet let smrti zaziva jsem si dokazal ziskat svobodu, jakou poznal jen malokdo. Jako nejprisneji izolovany vezen jsem se toulal nejen svetem, ale i casem. Ti, kteri me uveznili na bezvyznamnych par let, poskytli mi zcela nevedomky siry prostor veku. Dik Edu Morrellovi se mi vlastne dostalo peti let toulek po hvezdach. Ale Ed Morrell, to je zas jina historie. Povim vam o nem pozdeji. Mam toho povidat tolik, ze ani nevim, jak zacit.


O knize:
London byl k dílu inspirován skutečným příběhem nevinně odsouzeného Eda Morrella, který prožil ve věznici pět let samovazby. Londonovi se podařilo prosadit obnovu procesu a Morrellovo propuštění. Na základě jeho vyprávění pak vytvořil silné dílo o svobodě a utrpení bezmocného jedince, které obžalovává americkou justici a nelidské metody ve vězeních. Vězeň Darell Standing, odsouzený za vraždu na doživotí ve věznici San Quentin, vypráví své zážitky z vězení. Trest mu ubíhá všedně, občas však dostává svěrací kazajku. Například když ho jeden z vězňů obviní, že propašoval do věznice dynamit. Darell skončí opět ve svěrací kazajce. Naštěstí je velmi inteligentní, a tak se mu podaří rozluštit kód, kterým se za pomoci klepání dorozumívají další dva odsouzení. Ti mu tak jsou druhy v těžkém období, kdy mu hrozilo zešílení. Jeden z nich ho naučí dokonce jakési autohypnóze, díky níž se dostává do stavu podobného klinické smrti a může se tak "toulat po hvězdách". Přemýšlí o svých „minulých životech“(kapitán v římské legii, holandský lodník, trosečník na pustém ostrově aj.) a utrpení samotky a svěrací kazajky přežije. Uvědomuje si, že ve většině svých životů zemřel kvůli osudové ženě a přijde na to, že nejdůležitější je v životě člověka láska. Před smrtí na šibenici dochází k poznání, že: "Není smrti. Život je duch a duch nemůže zemřít."


Zde koncim. Mohu se jen opakovat. Neni smrti. Zivot je duch a duch nemuze zemrit. Jen telo umira a pomiji, neustale se plazi dik chemickemu fermentu, ktery mu dava informace, vecne je tvarne, vecne krystalizuje jen proto, aby zase roztalo v tekuty stav a znovu krystalizovalo v novych a rozmanitych formach, ktera maji jepici zivot a zase roztavaji v tekutou hmotu. Jen duch trva a dal buduje sam sebe postupnym a nekonecnym prevtelovanim, jak se propracovava vzhuru ke svetlu. Cím budu, az budu zase zit? To bych rad vedel. Rad bych to vedel.

2 komentáře:

Bersek řekl(a)...

Krasna kniha. Inspirovala me vice nez Khalil. Ikdyz prorok ......:D

Monika řekl(a)...

Me jen utvrdila v tom co jsem citila. Khalil je prave jiny zanr. Treba jeho Slzy a usmev me az tak moc neoslovily, ale Proroka jsem cetla snad milionkrat, mam ho tu i sebou v Nigerii ;)